dinsdag 11 februari 2020

Plofkip vs boskip

De overtreffende trap van vijand der dieren is: vijande-doodsvijand-dierenvriend. En binnenkort is het weer feest. De vogelgriep is er weer en dan mogen ze van overheidswege weer miljoenen kippen naar de verbrandingsovens sturen. Vandaag zijn de kippen weer aan de beurt, morgen de geiten, overmorgen de koeien en dat gaat zo maar door.  En geen dierenvriend die komt protesteren.

Maar O wee als ze een zieke kip in jouw stallen vinden. Die mot op de foto en wordt symbolisch gemaakt voor alle kippen die vetgemest worden om u tot voedsel te dienen. Nou ja, de Europeanen want wij houden de stront wel en Europa het vlees. Maar ik ik kan in elke stal waar duizenden kippen huizen wel een ziek dier vinden. Daar hoef ik ś nachts niet stiekem met een zaklampje doorheen te banjeren. Loop ś morgens de ronde maar mee en dan vinden we ze ook wel.

En als ik een paar duizend mensen op een rij zet, vind ik vast ook wel een ziek mens. Dus war hebben we het over? We hebben het over de plofkip. Die noemen we zo omdat die erg snel groeit en als je dat te lang door laat groeien, ploft die vanzelf uit elkaar. Dat doen we niet want we verlossen ze bijtijds uit hun lijden. Nee dan die ‘diervriendelijke’ versie, de kip van morgen., de beter levenkip, de sterkip enzovoorts. Die leven langer en hebben iets meer ruimte. Je kunt ook zeggen, die lijden langer.

Zodra dierwelzijn en economie elkaar tegenkomen gaat het altijd mis. Dan krijg je van die wanstaltige compromissen. En ik zou mezelf niet zijn als ik  daar niet even in zou stoken. Dus als ik dit type dierenvriend tegenkom dan stel ik ze graag aan de boskip, aka fazant, voor. Die boskip leeft in vrijheid en scharrelt als een echte scharrelkip zijn kostje bij elkaar. Als je ze een beetje bijvoert krijg je heerlijk dikke kippen van die makkelijk voor de loop van het geweer blijven staan. Boem, licht uit en het beest weet niet eens dat het dood is,

Ik zweer het, die gasten krijgen zowat een hartverzakking als ze het woord geweer horen. Dat is voor hen emotioneel tien bruggen te ver. Maar voor de rationeel denkende mens zou het toch niet zo moeilijk te begrijpen moeten zijn. En dat is het meestal ook niet. De bos kip is de ultieme scharrelkip met een zee van ruimte en volledige vrijheid. De dierenvriend echter kwelt het dier het liefst zo lang mogelijk en brengt het dan op gruwelijke naar zijn einde. Want kwellen is het als je weet hoe een kip denkt en leeft.

Ze verliezen zich in geneuzel over hoeveel ruimte een kip nodig heeft. Iedereen weet het beter en niemand die kip om haar mening vraagt. Wat vrij simpel is want er liggen rapporten zat van verwilderde populaties die exact laten zien hoeveel ruimte zo verenbaal op poten opeist als die de kans krijgt.  Men vergeet dat kippen nog geen 100 smoelwerken kunnen onthouden dus al te grote populaties zijn ongewenst. Ze weten niet dat kippen meer kleuren waarnemen dan wij en dat de reguliere 50 Hz lampen hetzelfde voor hun als discolicht of strobioscooplicht.  En zo zijn er zoveel feiten die men niet weet. Maar men praat over kippen als ware ze er op afgestudeerd.

Soms denk ik wel eens dat het enkel gaat om het gelijk krijgen, het bewust willen zieken van de hardwerkende boer en het shockeren van de samenleving. Want met feitelijkheden heeft het allemaal weinig te maken. Bewering als kippen die vol antibiotica zouden zitten. De NVWA zou je bedrijf subiet sluiten als dat zo was. Maar het klootjesvolk weet niet beter en vreet het allemaal voor zoete koek. Maar kritiekloos achter de hardst schreeuwende minderheid aanlopen is een typisch Nederlandse eigenschap. En dan lees ik elke morgen weer in de krant wat ik nu weer wil.

Ga in het buitenland maar eens uitleggen dat je een heuse dierenpartij hebt.  En vertel er dan bij dat ze het vlees eten willen verbieden.  Dan wordt Nederland als beloofde land toch al weer een stuk minder aantrekkelijk. OK, je mag hier halal slachten maar een dier met het geweer euthanaseren is verboden. Daar kunnen de tere zieltjes niet tegen. De jagers lachen zich de ballen uit hun broek en eten er goed van. De rest van Nederland zal het moeten doen met de ‘diervriendelijke’ versie van de plofkip.

Geen opmerkingen: