zondag 16 februari 2020

Frankensteinfood

Vanmorgen las ik weer een artikel over de nieuwe vegadroom: het geconstrueerde vlees. Beetje Frankensteinfood dus. Het doet me denken aan een personeelsfeestje waar mijn vrouw de barbeknoei moest organiseren. Vanwege de meer dan 20 nationaliteiten had ze samen met één van ‘zwarte boys’ het vlees bij de halal slager gehaald. Toen de honkies dat hoorden was het meteen: “Ik vreet geen halal!” Mijn vrouw, diplomatiek als altijd : “dan krijg jij gewoon vlees jongen”. Niet dus, hij kreeg dezelfde halalvlees en heeft het verschil nooit geproefd.

Ik vrees dat Frankenstein verkopers dezelfde techniek gaan toepassen. I.p.v. de Pepsitest krijgen we dan de Frankenstein test. De vegan brigade zal er blij mee zijn, kunnen ze eindelijk weer echt vlees eten i.p.v. die rare vette groenteburgers. Of ik het ga eten? Ik heb geen idee. Ik kan me de vegan instelling vaak wel begrijpen maar meer dan 60 in dit leven als rabiaat vleeseter is net als het roken, na 50 jaar stoppen was niet makkelijk. En aangezien ik toch al in de extra speeltijd zit, ga ik mezelf niet al te veel meer pesten.

Toch eet ik bepaalde vleesscoorten niet. Wild eet ik niet omdat het niet lust en omdat ik iets tegen heb op het eten van dieren die in vrijheid geleefd hebben. Knettergekke stelling maar zo ben ik nu eenmaal. Ik kan me die dieren voorstellen in hun natuurlijke omgeving, levend in vrijheid. Daar zal het probleem zitten denk ik. Varkensvlees eet ik ook al niet graag. Iedereen die ooit intensief met die hoogst intelligente dieren heeft gewerkt, snapt wel wat ik bedoel.

Kippenvlees eet ik graag. Als éen van de grootste ex-kippenboeren (sierkippen) klinkt dat vreemd maar ook hier weer, als je ze maar lang genoeg bestudeerd dan krijg je van afwijkende meningen. Kippen zijn geen leuke dieren. Ieder mens die zulk een mindset mee zou brengen zou ik afschieten. Bovendien sta ik volledig achter de productiemethode van de plofkip. Ja dat leest u goed. Ze nomen me niet voor niks Mad Marty! Let wel, de slachtmethode die er bij hoort staat me niks aan.

Ik denk niet dat Frankensteinfood ooit het echte vlees zal vervangen. Daarvoor hebben er te veel mensen honger en teveel mensen op deze wereld hebben (nog) geen enkele boodschap aan zaken als dierwelzijn. De Hollanders vergeten wel eens dat de wereld groter dan hun polderlandje. En als de vegataliban weer eens met opgeheven wijsvingertje de wereld in trekt, maken ze zich weer eens onsterfelijk belachelijk. En nee daar zijn ze geen hulp bij nodig, dat kunnen ze prima zelf. Mensen in mindere omstandigheden ervaren het als decadent en elitair. Niet enkel in het buitenland. Maar deze fanatiek groep vegans staat dan ook bekend dat ze een plaat voor hun kop hebben zo dik als de sluisdeuren van Lith.

Uiteraard kun je discussiëren over de methodes van dierhouderij, met name de dieren die we voor de vleesconsumptie houden. En dan vind je in mij een medestander als het om dierwelzijn gaat. Maar dat wil niet zeggen dat ik anti-boer of anti jacht ben. En al helemaal niet dat het extreme gedachtengoed van de vegataliban kan volgen. Frankensteinfood kan een bijdrage leveren aan het verminderen van het aantal dieren die voor de vleesconsumptie worden gehouden. En dat is mooi.

Slechts 5% van de mensheid leeft de vegan lifestyle maar er zijn er veel meer die min of meer het gedachtegoed ondersteunen tot op zekere hoogte. Ik denk dat die groep het meest vatbaar zal zijn voor dit type ‘vlees’. Maar net als het omgebouwde groenvoer zal het wel een tijdje duren voordat alle kinderziektes er uit zijn en het algemeen geaccepteerd wordt. En zolang die decadente en elitaire yuppies als F1 coryfee Lewis Hamilton  hun mond houden gaat het goed. Zeuren over het milieu als je in de meest vervuilende sport  ter wereld zit, is niet snugger. En met zijn lifstyle vegan promoten is anti reclame.

Kortom, ik ben geen voorstander en geen tegenstander. Het is gewoon een interessante ontwikkeling die ik graag volg.

Geen opmerkingen: